تحلیلگر عربستانی: قطر زیر بار ذلت توافق با بن سلمان نرود

به گزارش وبلاگ روشینا، تحلیلگر و معارض عربستانی در مقاله ای از دولت قطر خواست تا زیر بار هیچ یک از شروط سعودی ها نرود و با این اقدام پذیرای تحقیر و ذلت بن سلمان نباشد.

تحلیلگر عربستانی: قطر زیر بار ذلت توافق با بن سلمان نرود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ روشینا، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر روز گذشته (شنبه) به خبرگزاری بلومبرگ گفت که مذاکرات با عربستان سعودی برای حل اختلافات در جریان و پیشرفت جزئی نیز حاصل شده است.

پیش از این نیز بعضی رسانه ها گفته بودند که مقامات سعودی پیشنهاد قطع حمایت قطر از اخوان المسلمین را در مقابل برطرف محاصره این کشور مطرح نموده اند.

در واکنش به این تحولات، خانم مضاوی الرشید تحلیلگر و معارض عربستانی در مقاله ای در وبگاه میدل ایست مانیتور نوشت که آیا قطر درخواست دولت سعودی برای تحت سلطه در آمدنش را می پذیرد؟

او نوشت که کوشش های بن سلمان علیه قطر و اجبار این کشور برای تغییر سیاست هایش یا براندازی حکومت قطر و تحت سلطه در آوردنش با شکست روبه رو شده است و این، درسی سخت برای بن سلمان محسوب می گردد.

الرشید اضافه کرد: اکنون آشکار شده است که، ولی عهد سعودی از قطر تمجید می نماید و امید دارد تا دوحه دشمنی و حقارتی را که ریاض بر او تحمیل نموده، فراموش کند.

او گفت که کوشش های سعودی برای نزدیک شدن به قطر ممکن است که نتایج عکس داده و عواقب وخیمی برای قطر در پی داشته باشد.

مضاوی الرشید در این باره شرح داد: قطر باید بداند که، ولی عهد سعودی هیچ احترامی به امارت کوچکی [همچون قطر]و مردمش نمی گذارد؛ اما اکنون به شدت تمایل دارد تا امیر قطر را در ریاض ببیند.

این استاد دانشگاه عربستانی در ادامه نوشت که قطر پیش از این خواسته های سیزده گانه محور سعودی برای مصالحه را رد نموده بود. یکی از این شروط تعطیلی شبکه الجزیره بود.

او با اشاره به درخواست سعودی ها از قطر برای قطع حمایت از اخوان المسلمین، نوشت که مقامات سعودی فراموش نموده اند که اخوانی ها یاری زیادی به آن ها برای ارتباط با مسلمانان دنیا نموده اند.

الرشید تأکید کرد که بدون شک عذرخواهی سلمان و پسرش از سیاست های اشتباه خود زمان بسیاری را می طلبد، اما اگر قطری ها شروط ریاض را بپذیرند، به این معناست که پذیرای ذلت و خواری بیشتری از جانب ریاض شده اند.

این معارض عربستانی در انتها نوشت که اگر قطری ها شروط دولت سعودی را نپذیرند، با سیاست خارجی منسجمی که بر مبنای منافع ملی خود دارند، آینده روشنی در انتظار آن ها خواهد بود. سیاستی که در راستای منافع دولت سعودی نیست.

چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از خرداد سال 1396 روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع نموده و فهرستی از مطالبات 13 گانه خود را به عنوان شرط از سرگیری روابط با این کشور مطرح نموده اند حال آنکه قطر بار ها بر گفت وگوی بی قید و شرط و احترام به حاکمیت این کشور تأکید نموده است.

خوش بینی ها در مورد انتها این بحران سیاسی در حالی است که قطر تا کنون به هیچ یک از شروط عمل ننموده و بلکه بالعکس بر خلاف خواسته سعودی ها، روابط خود را با ترکیه توسعه داده و پذیرای تعداد بیشتری از پایگاه های نظامی این کشور در خاک خود است؛ به طوریکه پایتخت قطر روز شنبه با حضور فرماندهان ارشد نظامی، شاهد افتتاح مرکز فرماندهی مشترک نیرو های ترکیه ای و قطری بود و افزایش حضور ترکیه در همسایگی عربستان سعودی و امارات، هرگونه حل احتمالی بحران را تحت الشعاع قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تحلیلگر عربستانی: قطر زیر بار ذلت توافق با بن سلمان نرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیلگر عربستانی: قطر زیر بار ذلت توافق با بن سلمان نرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید