برداشت از فاز12 کمتر ازیک سوم ظرفیت، انتقال فناوری توتال به ایران

به گزارش وبلاگ روشینا، محمد مشکین فام، مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگاران درباره علت فراوری زیر ظرفیت فاز 12 پارس جنوبی گفت: فاز 12 در یال شرقی میدان پارس جنوبی واقع شده است و یکی از بلوک های آن زیر ظرفیت خود فراوری نموده که البته علت آن، وجود مشکل موجود در مخزن بوده است؛ چرا که این مخزن خشک است و امکان برداشت برای آن وجود ندارد.

برداشت از فاز12 کمتر ازیک سوم ظرفیت، انتقال فناوری توتال به ایران

به این ترتیب به جای ظرفیت یک میلیارد فوت مکعبی، 300 میلیون فوت مکعب برداشت می کنیم؛ ضمن اینکه کسری این بلوک را برای پالایشگاه فاز 12 به وسیله فاز 14 فراوری نموده ایم و قصد داریم سکوی 500 میلیون فوت مکعبی را برای بخش C فاز 12 آورده و گاز فراوریی آن را به پالایشگاه این فاز تزریق کنیم.

مشکین فام در پاسخ به پرسش دیگر وبلاگ روشینا درباره اینکه جکت فاز 11 که توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده بود، اکنون کجاست؟ گفت: این جکت در حال حاضر، در یارد جزیره قشم است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر وبلاگ روشینا درباره اینکه با توجه به کاهش مشتری میعانات گازی ایران و اینکه حداقل این کاهش رقم 400 هزار بشکه در روز را در بر می گیرد، آیا برنامه ای برای کاهش فراوری گاز دارید یا خیر؟ توضیح داد: طبق تکلیف وزارت نفت باید هر چقدر می توانیم فراوری گاز و در پی آن میعانات گازی داشته باشیم و اگر در برخی از موارد، از برنامه فراوری اندکی عقب هستیم، علت آن بدی آب و هوا است که در کمترین زمان ممکن جبران می گردد؛ به این ترتیب ما تکلیفی برای کاهش فراوری گاز نداریم.

مشکین فام درباره میزان کلیم های پیمانکاران (اختلاف هزینه با سقف قرارداد) این شرکت توضیح داد: پیمانکاران همیشه دارای اختلاف هزینه با سقف قرارداد هستند؛ اما باید گفت پرداخت این منابع پویا است؛ به این معنا که هزینه های صورت گرفته از سوی آنها و همچنین بدهی ها، شناسایی شده و به نحوی که کار لطمه نخورد، محاسبه و پرداخت می گردد که البته اکنون رقم دقیقی درباره آن وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس درباره گاز LPG سوخته شده در فلرها شرح داد: فلرهایی که مربوط به بخش میادین نفتی است، تحت مدیریت ما نیست؛ اما درباره سوختن این گازها در فلرهای میدان گازی، صرفاً از جنبه محیط زیستی ورود نموده ایم و اقداماتی نیز با استفاده از مشاورهای خارجی صورت گرفته است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره بخش گازی میدان بلال و محل تزریق گاز برداشت شده آن، گفت: شرکت های زیادی برای توسعه این بخش اعلام آمادگی نموده اند؛ اما اولویت ما با شرکت های ایرانی است که روند انجام آن نیز جاری است و گاز برداشت شده از آن به عنوان کسری فاز 12 به پالایشگاه این فاز تزریق می گردد.

وی از ورود 4 مخزن 500 هزار بشکه ای میعانات گازی به مدار فراوری اطلاع داد و گفت: به این ترتیب، میزان فراوری به دو میلیون بشکه در روز می رسد این در حالی است که میزان فراوری کنونی میعانات گازی 600 هزار بشکه در روز است.

مشکین فام درباره جریمه نیم میلیون دلاری شرکت توتال به علت رشوه به مهدی هاشمی، مدیرعامل وقت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرح داد: این حکم برای شرکت توتال در فرانسه آنالیز و ابلاغ شده است و ما هیچ نامه مکتوب و یا اطلاع رسمی از دولت فرانسه درباره این موضوع نداشته ایم؛ این در حالی است که اسنادی هم ذیل این موضوع در دست ایران نیست.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس درباره وضعیت بازنشستگان این شرکت که احمدی، مجری طرح پارس جنوبی نیز شامل آن نیز می گردد، شرح داد: طرح پارس جنوبی یک طرح مستقل و زیر نظر شرکت ملی نفت ایران است؛ بنابراین معین وضعیت مسئول این طرح نیز برعهده این شرکت است؛ اما این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس مستقر است.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: درباره وضعیت فاز 11 پارس جنوبی باید شرح داد که اینکه گفته می گردد شرکت CNPC چین از این فاز خارج شده است، تنها در رسانه ها مطرح شده و این شرکت اعلام رسمی به ما ننموده است؛ بنابراین تا زمانی که این اعلام اتفاق نیفتد، همانند گذشته و مطابق مر قرارداد عمل می کنیم.

وی اعلام نمود: مهمترین رکن قرارداد فاز 11 پارس جنوبی مربوط به فناوری فراوری سکوهای تقویت فشار است که پیش از این فناوری آن در اختیار ایران قرار نداشت؛ پس چنانچه شرکت توتال در زمینه طراحی فناوری آن اقداماتی انجام داد که ماحصل این اقدامات اکنون در اختیار ایران قرار گرفته است و می توان گفت مقدمه چینی برای استفاده از این فناوری به منظور ساخت سکوهای تقویت فشار در ایران وجود دارد.

به گفته مشکین فام، در حال حاضر مدارک مربوط به تکنولوژی ساخت اولیه سکوهای تقویت فشار طبق قرارداد باید به شرکت چینی در فاز 11 منتقل گردد. به هر حال فازهای مختلف فاز جنوبی به این سکوی تقویت فشار احتیاج پیدا می نماید و برآورد مالی ما برای تأمین مالی این احتیاج برای کل فازهای جنوبی، 20 هزار میلیارد دلار است.

این مقام مسئول یادآور شد: حتی اگر شرکت CNPC چین و توتال از این کنسرسیوم خارج شوند، شرکت ایرانی که در این کنسرسیوم وجود دارد، قادر است با سایر شرکت های داخلی پروژه را پیش برده و تکمیل کند که البته تا پیش از حضور توتال، فناوری ساخت سکوهای تقویت فشار در اختیار شرکت های ایرانی نبود در حالی که اکنون این امکان فراهم است.

مشکین فام، درباره هزینه فازهای 13 و 22 تا 24 گفت: 4 میلیارد دلار هزینه پیش بینی شده برای این دو پروژه است که در گذشته، از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به جز فاز 11 پارس جنوبی سایر بلوک های مرزی پارس جنوبی را تکمیل نموده ایم، یادآور شد: طبق برنامه ابلاغی وزارت نفت باید سه میلیارد فوت مکعب گاز از فاز 13، 14 و 22 -24 تا آخر امسال وارد مدار گردد که از این میزان، یک میلیارد فوت مکعب از فاز 13 و 14 در نیمه نخست امسال وارد مدار شد و تا اواسط بهمن ماه امسال قطعاً میزان وعده داده شده از فاز 22-24 تا آخر امسال وارد مدار می گردد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت فراوری از فازهای پارس جنوبی را 600 میلیون مترمکعب در روز خاطرنشان کرد و شرح داد: در حال حاضر 583 میلیون مترمکعب در روز از فازهای پارس جنوبی برداشت می گردد و به این ترتیب می توان گفت 70 درصد گاز کشور از این منطقه تأمین و استفاده می گردد؛ این در حالی است که میزان برداشت تجمعی منطقه پارس جنوبی 1348 میلیارد مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه از چهار ردیف فاز 13 پارس جنوبی، سه بلوک آن در بهره برداری است، گفت: بخش B فاز 14 تا آخر امسال تکمیل و بهره برداری می گردد البته برای این پروژه تکلیف قطعی وجود ندارد؛ این در حالی است که تمام لوله گذاری های فازهای پارس جنوبی به جز فاز 11 تا آخر سال تکمیل می گردد.

مشکین فام، پیشرفت فاز 14 را 70 درصد، 22 تا 24 را 91.5 درصد و فاز 13 را 94.5 درصد خاطرنشان کرد.

این مقام مسئول در شرکت ملی شرکت نفت و گاز پارس اعلام نمود: میزان سرمایه گذاری دو شرکت خارجی در فاز 11 تاکنون 90 میلیون دلار بوده است که از این میزان، حدود 45 میلیون دلار آن مربوط به توتال است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برداشت از فاز12 کمتر ازیک سوم ظرفیت، انتقال فناوری توتال به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت از فاز12 کمتر ازیک سوم ظرفیت، انتقال فناوری توتال به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید