اقیانوس انسلادوس در بهترین سن ممکن برای میزبانی از حیات قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ روشینا، 1/4 میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید، در حوالی سیاره زحل، دنیایی سرد و یخ زده جای گرفته است که چند سالی است توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب نموده است. انسلادوس، قمر پانصد کیلومتری زحل، یکی از مناطق مستعد شکل گیری حیات در منظومه شمسی است که به نظر تمام پیش نیازهای شکل گیری حیات در آن گرد هم آمده اند.

اقیانوس انسلادوس در بهترین سن ممکن برای میزبانی از حیات قرار گرفته است

زیر سطح پوشیده از یخ انسلادوس اقیانوسی وسیع جای گرفته است. جایی که به نظر همه ی پیش احتیاجهای شکل گیری حیات را در خود جای داده است و به این ترتیب می توان این قمر و اقیانوس زیرسطحی آن را یکی از جذاب ترین سوژه ها برای جست وجوی حیات در منظومه شمسی دانست.

آب، منبع انرژی و عناصر شیمیایی لازم سه پیش احتیاج شکل گیری حیات هستند که تا این جا هر سه در انسلادوس کشف شده اند. اما پارامتر دیگری را نیز باید به این سه افزود و آن موقع است. این زمان است که معین می نماید آیا قرارگیری آب، منبع انرژی و عناصر شیمیایی لازم برای شکل گیری حیات در شرایط کنونی ممکن است باعث ایجاد موجودات زنده (از نوع میکروسکوپی) زیر سطح یخ زده انسلادوس شده باشد.

اگر اقیانوس زیرسطحی انسلادوس تنها چند میلیون سال سن داشته و بسیار جوان باشد نمی توان انتظار وجود حیات را داشت. چرا که زمان برای ترکیب این عناصر به قدر کافی نبوده است. از سوی دیگر اگر سن اقیانوس زیرسطحی این قمر بسیار زیاد باشد هم نمی توان توقع شکل گیری حیات را داشت. در چنین حالتی احتمالا واکنش های شیمیایی که برای حمایت از حیات ضروری است متوقف شده اند.

با این حال نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد سن اقیانوس زیرسطحی انسلادوس حدود یک میلیارد سال است. و این یعنی اقیانوس انسلادوس در حال حاضر بهترین سن را برای میزبانی احتمالی از حیات تجربه می نماید.

این پژوهش بر اساس داده های فضاپیمای کاسینی به دست آمده است. فضاپیمای کاسینی 13 سال در مدار زحل قرار داشت و به دقت این سیاره، حلقه ها و قمرهایش را آنالیز کرد. ماموریت کاسینی در سال 1396 به انتها رسید و این فضاپیما در آخرین ماموریت خود با نام انتها باشکوه به صورت برنامه ریزی شده به جو زحل برخورد کرد و در آن سوخت.

این گروه پژوهشی با انجام حدود پنجاه شبیه سازی که بر اساس پارامترهای سنجش شده در ماموریت کاسینی طراحی شده بودند توانستند سن حدودی اقیانوس زیرسطحی انسلادوس را معین نمایند. هر چند که نمی توان نتایج این پژوهش را قطعی دانست. چرا که بعضی از شرایط انسلادوس با شبیه سازی اجرا شده سازگار نیست.

این تیم پژوهشی قصد دارند تا شبیه سازی های بیشتری را در این زمینه انجام دهند تا دقت تخمین سن اقیانوس انسلادوس را افزایش دهند.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از شیرجه فضاپیمای کاسینی در فوران های انسلادوس. Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: دیجیکالا مگ

به "اقیانوس انسلادوس در بهترین سن ممکن برای میزبانی از حیات قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقیانوس انسلادوس در بهترین سن ممکن برای میزبانی از حیات قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید